OVI za 2018.: Najtraženija su zanimanja sa srednjom stručnom spremom
4. siječnja 2019.
U odnosu na baznu 2015. godinu OVI se u 2018. godini više nego udvostručio, dok je u odnosu na prethodnu godinu indeks zabilježio rast od čak 25,2 posto, što govori u prilog daljnjem snažnom rastu potražnje za radom. U odnosu na pretkriznu 2007. godinu ukupan broj online oglasa u 2018. bio je viši za 11,4 posto, što upućuje na to da je potražnja na hrvatskom tržištu rada na povijesno najvišim razinama.
Kao i u 2017., najveći doprinos godišnjem rastu potražnje imali su oglasi u kojima se traže radnici nižih kvalifikacija te oni sa srednjom stručnom spremom, dok je potražnja za zaposlenicima s visokom stručnom spremom doprinijela rastu ukupnog broja oglasa od 25,2 posto sa svega 1,6 postotnih bodova. Tome u prilog govore i podaci o najtraženijih pet zanimanja među kojima su se, slično kao i u 2017. godini, nalazila zanimanja prodavača, kuhara, konobara i vozača, dok je na petom mjestu zanimanje skladištara istisnulo programera na sedmo mjesto najtraženijih zanimanja. Najveći doprinos ukupnom godišnjem rastu potražnje za radom zabilježili su oglasi u kojima se traže prodavači, skladištari, radnici u proizvodnji te kuhari i knjigovođe.
Ugovori na određeno su i u 2018. godini bili dominantna kategorija oglasa te im je udio u godinu dana čak i porastao, i to s 45,4 na 48,6 posto svih oglasa. Broj oglasa s ugovorima na neodređeno rastao je nešto sporije u usporedbi s oglasima koji nude zapošljavanje na određeno te je dosegnuo udio od 39,9 posto ukupnih oglasa u usporedbi s 41,7 posto u 2017. Broj oglasa koji nude stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa nastavio je padati te se njihov udio smanjio s 4,2 posto u 2017. na 2,4 posto u 2018. godini.
Što je OVI?
Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2015.).
Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2015. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.