OVI za kolovoz 2024.: Snažan pad broja oglasa u istočnoj Hrvatskoj

3. rujna 2024.

Nakon rasta OVI indeksa u lipnju i srpnju za 0,4 te 1,6 posto, u kolovozu je na godišnjoj razini zabilježen pad indeksa od -3,5 posto, najveći pad od travnja ove godine te šesti pad godišnje stope u 2024. Desezonirana vrijednost indeksa u odnosu na prethodni mjesec pala je i u srpnju i u kolovozu, i to kumulativno za -2,1 posto. S obzirom na to da se radi o ljetnim mjesecima kada je broj oglasa obično manji, treće tromjesečje mjereno u odnosu na drugo tromjesečje obično bilježi pad. Vjerujemo da će tako biti i ove godine, s time da bi sudeći prema srpnju i kolovozu moglo završiti na otprilike -1,2 posto, usporedivo s istim razdobljem godinu dana ranije. Značajno usporavanje vidljivo je i na originalnim podacima prema kojima bi godišnja stopa rasta u trećem tromjesečju mogla biti najniža od početka 2021., ali za konačni sud treba pričekati podatke za rujan.

Najtraženijih pet zanimanja ostalo je nepromijenjeno u odnosu na kolovoz prošle godine (prodavač, konobar, skladištar, kuhar i vozač), ali su kuhar i vozač zamijenili mjesta. Najveći pad na rang ljestvici najtraženijih zanimanja imali su građevinski radnici koji su sa 7. mjesta pali na 14., a najveći rast informatičari, liječnici i radnici u financijama koji su s 18., 22. i 24. mjesta godinu dana ranije skočili na 13., 17. i 19. najtraženije zanimanje u kolovozu 2024. Najveći doprinos stopi rasta oglasa dali su oglasi za referente, knjigovođe i prodavače, dok su najveći negativan doprinos imali građevinski radnici, vozači, auto serviseri, konobari, teleoperateri i učitelji.

Udio oglasa u kojima su se tražila niska i srednja kvalifikacija blago je pao u godinu dana, na 14,9 i 61,3 posto, dok se udio oglasa s visokom kvalifikacijom povećao na 23,8 posto. Jadranske regije ostvarile su rast broja oglasa na godišnjoj razini, i to od 3,1 posto. Istovremeno, broj oglasa snažno je pao u istočnoj Hrvatskoj, za čak 19 posto. Više od polovice klasificiranih zanimanja imalo je pad broja oglasa u istočnoj Hrvatskoj, pri čemu su prednjačila zanimanja vozača, kuhara i građevinskih radnika. Pad broja oglasa zabilježen je i u središnjoj Hrvatskoj, za umjerenih -1,4 posto. Međutim, s obzirom na to da na tu regiju otpada 59 posto svih oglasa, negativan doprinos ukupnoj stopi rasta iznosio je čak -0,9 postotnih bodova. U središnjoj Hrvatskoj najviše je pao broj oglasa u zanimanjima konobara, građevinskog radnika i teleoperater.


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.
 

Vezani dokumenti

Vrh