OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za listopad 2024.: Pad potražnje za radom od -3,8 posto u prvih 10 mjeseci


5. studenoga 2024.
 

OVI indeks je u listopadu zabilježio pad od -7,2 posto na godišnjoj razini, što je već treći uzastopni mjesec pada indeksa. I prema desezoniranim podacima OVI indeks pada, i to za -1,8 posto u odnosu na prethodni mjesec nakon rasta od 2,2 posto u rujnu i kumulativnog pada od -2,1 posto u srpnju i kolovozu. S obzirom na ovakav početak posljednjeg ovogodišnjeg tromjesečja, možemo očekivati da će cijela 2024. godina završiti u minusu, odnosno s manjom potražnjom na tržištu rada u odnosu na 2023. godinu. U prvih 10 mjeseci ove godine indeks je ukupno pao za -3,8 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.

U odnosu na listopad prošle godine, zanimanja prodavača, učitelja, skladištara i konobara ostala su među najtraženijih pet zanimanja, ali su knjigovođe istisnuli kuhare i zauzeli poziciju četvrtog najtraženijeg zanimanja. Najveći pad na rang ljestvici najtraženijih zanimanja imali su teleoperateri koji su s 18. mjesta pali na 25., a najveći rast profesori koji su s 33. mjesta godinu dana ranije skočili na 17. najtraženije zanimanje u listopadu 2024. Najveći doprinos stopi rasta oglasa dali su oglasi za profesore i medicinske sestre (ukupno 1,5 postotnih bodova), dok su najveći negativan doprinos imali kuhari, konobari, građevinski radnici, teleoperateri i hotelijeri/ugostitelji (ukupno -3,6 postotnih bodova).

U razdoblju od godinu dana udio oglasa u kojima se tražila srednja kvalifikacija smanjio se za -0,8 postotnih bodova na 55,6 posto, dok se istovremeno udio oglasa s visokom kvalifikacijom povećao za 1,5 postotnih bodova na 31,5 posto. Većina oglasa nudila je zaposlenje kroz ugovor na neodređeno vrijeme, njih 57,5 posto, što je povećanje od 6,3 postotna boda u odnosu na listopad prošle godine. Sve regije osim južnog Jadrana u listopadu su zabilježile smanjenje broja oglasa na godišnjoj razini, a središnja Hrvatska najviše, za čak -9,3 posto, dok je rast u južnom Jadranu iznosio 18,1 posto. Najveći doprinos padu broja oglasa u središnjoj Hrvatskoj imali su oglasi za kuhare, učitelje i građevinske radnike, dok su najveći doprinos rastu broja oglasa u južnom Jadranu imali oglasi za učitelje, profesore i medicinske sestre.


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh