OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za siječanj 2025.: Pad potražnje za radnicima u siječnju


5. veljače 2025.
 

Nakon dva uzastopna mjeseca rasta vrijednosti godišnje stope indeksa, OVI je u siječnju zabilježio smanjenje od -3,4 posto u odnosu na siječanj prethodne godine. Desezonirani podaci upućuju i na nepovoljnu mjesečnu dinamiku jer je nakon 0,9 posto rasta u posljednjem tromjesečju 2024. (mjereno u odnosu na treće tromjesečje) u siječnju indeks zabilježio pad od -4,9 posto u odnosu na prosinac prošle godine. Radi se o najvećem padu na mjesečnoj razini još od studenog 2023. godine i o nastavku konsolidacijskih kretanja koja su obilježila prošlu godinu. Sudeći prema desezoniranim podacima za siječanj ove godine, rast na kvartalnoj razini bi u prvom tromjesečju ove godine trebao dodatno usporiti, iako bi za veću razinu pouzdanosti trebalo pričekati barem još podatke za veljaču.

Prodavač, skladištar, kuhar, knjigovođa i konobar u siječnju su bila najtraženija zanimanja, isto kao i prije godinu dana, s razlikom da su skladištari i kuhari zamijenili pozicije. Najveći pozitivan doprinos stopi rasta broja oglasa imala su zanimanja liječnika/stomatologa, prodavača i čistača, dok su najveći negativan doprinos dali knjigovođe, kuhari, serviseri te radnici u proizvodnji i marketingu. Na ljestvici najtraženijih zanimanja u godinu dana najviše su se spustili radnici u proizvodnji, za sedam mjesta, a najviše su se popeli farmaceuti i čistači, za pet mjesta. U odnosu na siječanj 2024. godine, udio oglasa u kojima se tražila srednja obrazovna kvalifikacija blago se smanjio (sa 62,4 na 60,8 posto), dok je udio oglasa s niskokvalificiranim i visokokvalificiranim radom porastao za 0,4, odnosno 1,3 postotna boda. U siječnju se zadržao trend povećanja udjela oglasa u kojima se nudi ugovor na neodređeno (s 53,2 na 58,5 posto), dok se udio oglasa u kojima se nudio ugovor na određeno u godinu dana značajno smanjio s 40,7 na 36,6 posto. Broj oglasa zabilježio je povećanje u jadranskim županijama, za 8,1 posto na godišnjoj razini, dok su istočna i središnja Hrvatska imale negativan doprinos od čak -4,5 postotnih bodova. Središnja Hrvatska zabilježila je godišnju stopu pada od -4,5 posto, čemu su najveći doprinos dali oglasi za knjigovođe, servisere i radnike u proizvodnji.


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh