OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za svibanj 2025.: Smanjen pritisak na potražnju za sezonskim radnicima


4. lipnja 2025.
 

Pad OVI indeksa nastavio se i peti mjesec zaredom, i to jačim intenzitetom jer je godišnja stopa pada u svibnju iznosila -13,4 naprema -6,3 posto zabilježenih prethodni mjesec. U posljednjih 12 mjeseci prosječna vrijednost indeksa bila je za -4,6 posto manja u odnosu na prethodno usporedivo razdoblje, što je ubrzavanje pada u odnosu na prva četiri mjeseca ove godine. Kumulativno pad od kraja prošle godine iznosi -14,4 posto, a gledano po tromjesečjima, drugo je u minusu za -8,4 posto u odnosu na prvo tromjesečje jer su desezonirane vrijednosti i u travnju i u svibnju bile negativne. Kratkoročni signali s tržišta rada stoga su nepovoljni i upućuju na pad aktivnosti u drugom tromjesečju unatoč tome što nas još očekuju podaci za tekući mjesec.

Prvih pet najtraženijih zanimanja ostalo je isto u odnosu na svibanj prošle godine; prodavač je ostao na poziciji najtraženijeg zanimanja, slijedili su konobar i kuhar koji su zamijenili mjesta, a vozač i skladištar zauzeli su četvrto i peto mjesto. Najveći pozitivan doprinos stopi rasta indeksa u svibnju dali su oglasi za zaposlenike u financijama, medicinske sestre i farmaceute, dok su najveći negativan doprinos imali oglasi za prodavače, kuhare i skladištare, kojima je potražnja u godinu dana zajedno pala za -16,3 posto. Najveći pad na ljestvici najtraženijih zanimanja, i to za devet mjesta, imali su kozmetičari, s 21. na 30. mjesto. Najveći skok na ljestvici najtraženijih zanimanja imali su zidari, koji su se pomaknuli za sedam mjesta gore, odnosno s 28. na 21. mjesto.

Kao i prethodnih mjeseci, udio oglasa u kojima se traži srednja razina obrazovanja smanjuje se te je u svibnju iznosio 63,4 posto, dok se udio oglasa u kojima se traži visoka razina obrazovanja povećao za 1,1 postotni bod. Istovremeno su oglasi u kojima se tražila srednja razina obrazovanja imali najveći negativan doprinos ukupnom broju oglasa, čak -7,6 postotnih bodova. Trend povećanja udjela oglasa u kojima se nudi zaposlenje na neodređeno nastavlja se i dalje nauštrb sezonskog zaposlenja i ugovora na određeno. U svim regijama zabilježen je pad broja oglasa, koji je bio najveći na južnom, -24,3 posto, a najmanji na sjevernom Jadranu, -6,4 posto. Zanimanja koja su imala najveći negativan doprinos stopi pada indeksa u regiji južni Jadran bila su prodavač, kuhar, učitelj, čistač i kozmetičar. Od toga se kod čistača, kuhara i prodavača vidi najveće smanjenje broja oglasa kod ugovora na određeno i sezonskog zapošljavanja, što ide u prilog tezi da već neko vrijeme pratimo pad potražnje putem novih oglasa zbog zaposlenja na neodređeno i smanjenja potrebe za traženjem radnika početkom svake turističke sezone.


Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2020.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2020. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh