OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za svibanj 2020.: Oporavak potražnje za radom, ali znatno manja potražnja nego prije pandemije

2. lipnja 2020.


OVI indeks u svibnju pokazuje prve naznake oporavka potražnje za radom koja je dramatično smanjena u travnju zbog prekida ekonomskih aktivnosti uslijed pandemije koronavirusa. Desezonirane vrijednosti indeksa upućuju na rast u odnosu na travanj 2020. u iznosu od 40,6 posto. Ipak, iako se radi o naznakama oporavka, razina potražnje za radom još uvijek je daleko ispod one prije pandemije. Primjerice, u odnosu na svibanj 2019., u svibnju 2020. potražnja za radom bila je manja za 57,4 posto. Kombinacija ova dva pokazatelja ukazuje na to da iako je pandemija popustila i ekonomske aktivnosti se polako vraćaju, čini se da će ipak potrajati da se tržište rada vrati u svoj puni obujam.
 
Relativno niska potražnja za radom u odnosu na vrijednosti prije pandemije vidljiva je i kroz pad potražnje za većinom najtraženijih zanimanja – potražnja za radom prodavača, konobara i kuhara pala je za 72, 85 i 74 posto u odnosu na svibanj 2019. godine. Slično kao i prošlih mjeseci, izuzetak iz ovih dramatičnih pokazatelja predstavljaju zanimanja vezana uz sanaciju pandemije i zagrebačkog potresa. U odnosu na svibanj 2019. traži se 57 posto više zidara te 46 posto više medicinskih sestara, dok potražnja za liječnicima i stomatolozima raste za 21 posto. Gledajući regionalno, sve regije bilježe značajan pad, a najviše južni i sjeverni Jadran, koji u svibnju 2020. u odnosu na isti mjesec prošle godine padaju za 70 i 68 posto.


 

Što je OVI?

Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2015.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2015. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh