OVI indeks

Ekonomski institut, Zagreb MojPosao logo
Izvor: Ekonomski institut, Zagreb
 

OVI za rujan 2019.: Većina oglasa odnosi se na poslove ograničenog trajanja

4. listopada 2019.


OVI indeks u rujnu bilježi rast i na godišnjoj i na mjesečnoj razini. U odnosu na rujan 2018. indeks je porastao za 2,4 posto, dok desezonirane vrijednosti indeksa upućuju na još značajniji rast u odnosu na prethodni mjesec u iznosu od 4,6 posto. Slijedom toga, potražnja za radom na hrvatskom tržištu rada je prema desezoniranim vrijednostima OVI indeksa porasla u trećem u odnosu na drugo tromjesečje u kumulativnom iznosu od 5,9 posto. Međutim, zbog smanjene potražnje za radom—mjereno objavljenim online oglasima—i na godišnjoj i na kvartalnoj razni u drugom tromjesečju, prosječna vrijednost OVI indeksa u prvih devet mjeseci ove godine niža je za 0,6 posto u odnosu na isto razdoblje 2018. Ovakav razvoj događaja se poklapa i s kretanjima ukupne ekonomske aktivnosti, koja je, prema objavljenom CEIZ indeksu, nakon usporavanja u drugom tromjesečju izgleda ipak ubrzala početkom trećeg tromjesečja.
 
Jednako kao i u rujnu prošle godine, najtraženija zanimanja u proteklom mjesecu bila su prodavač, učitelj, konobar, kuhar i skladištar, koja su činila gotovo 35 posto ukupno objavljenih oglasa, s time da je broj objavljenih oglasa u kojima se potražuju konobari pao u odnosu na rujan 2018., pa su tako učitelji došli na drugo mjesto najtraženijih zanimanja. S obzirom na početak školske godine i određene promjene u obrazovnom sustavu, ne iznenađuje nešto značajnija potražnja za učiteljima.
 
S druge strane, rast broja oglasa koji nude ugovor na određeno, uz stagnaciju broja oglasa s ugovorima na neodređeno, govori da je većina poslova koji se nude ipak ograničenog trajanja. Tome u prilog govori i pojačana potražnja za povremenim, sezonskim i studentskim poslovima, dok broj oglasa koji nude zapošljavanje preko stručnog osposobljavanja (SOR) nastavlja s padom. Broj oglasa koji nude ugovor na određeno činio je nešto više od 50 posto ukupno objavljenih oglasa u rujnu, dok je doprinos tih oglasa godišnjem rastu indeksa od 2,4 posto činio 2,4 postotna boda. Doprinos godišnjem rastu indeksa ugovora za studentske, povremene i sezonske poslove činio je 1,3 postotna boda, dok je doprinos objavljenih oglasa za poslove preko SOR-a bio negativan u iznosu od -1,2 postotna boda.


Što je OVI?
Online Vacancy Index (OVI) mjesečni je indeks online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijen na Ekonomskom institutu, Zagreb u suradnji s portalom MojPosao. Svrha indeksa je pružanje pravovremenih informacija o trenutnom stanju potražnje za radom. OVI indeks izrađuje se jednostavnim prebrojavanjem broja jedinstvenih novih oglasa čiji rokovi prijave završavaju u mjesecu za koji se indeks izračunava. S obzirom na to da se uzimaju oglasi objavljeni putem samo jednog portala, broj oglasa izražava se kao indeks (bazna godina je 2015.).   

Indeks se tumači tako da vrijednosti veće od 100 predstavljaju rast u odnosu na 2015. godinu, a vrijednosti manje od 100 smanjenje u odnosu na baznu godinu. Indeks je desezoniran metodom X-12-ARIMA.


 
Vrh